Skona Mitt Hjärta...

Siw Malmkvist.          
 
På trumslagaren Anders Burmans skivbolag, METRONOME, fanns några av vårt lands mest kända artister. Alice Babs, Charlie Norman, Pugh Rogefeldt, Cornelis Vreeswijk, Svante Thuresson, Anna-Lena Löfgren samt Siw Malmkvist. Burman grundade bolaget tillsammans med kompanjonen Börje Ekberg 1949. Även Anders Burmans bror, Lasse Burman var involverad skivbolaget. Anders Burman var även under några år en av medlemmarna i Charlie Normans band. Burman hade även eget, i slutet av 50-talet början av 60-talet. Där fanns en tenorsaxofonist vid namn Allan Lundström från Piteå.
 
Siw Malmkvist härjade friskt och flitigt på olika listor under 60-70-talet. Den 6 oktober 1963 kom hon in på Svensktoppen med Skona Mitt Hjärta. I 8 veckor sjöng hon för radiolyssnarna, som bäst hamnade hon på en 2:a plats. Plattan som syns i bild låg även hemma i min systers rum i Hortlax. Den spelades så flitigt, att den sprack mitt itu.
 
Roger Lindqvist.       

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0