Sömnparalys

Under de tidiga tonåren och ända in i vuxen ålder, har jag rätt många gånger upplevt något som kallas "sömnparalys". En rätt så otäck upplevelse som förlamar dina muskler under sömn. När man tittar närmare på detta fenomen, så förklaras det att individen ifråga, upplever i sitt vakna tillstånd hur alla muskler i hela kroppen har förlamats. Kort och gott: hjärnan tror att du sover och har på så sätt stängt av alla rörelsefunktioner, medan du upplever att du är vid fullt medvetande. Detta händer under den sk REM-sömnen. Obehagligt, är bara förnamnet. Det sägs att det drabbar alla minst en gång i livet. I mitt fall rör det sig om ett hundratal olika tillfällen. En av sönerna berättade att han också varit med om detta. Det sägs också att det brukar vara i samband med mardrömmar, vilket i mitt fall inte alls stämmer. Jag kommer inte alls ihåg att det var några mardrömmar inblandade.
 
Det otäcka i situationen var, att jag såg och hörde att det fanns aktiviteter runt omkring, medan jag kämpade för att ens kunna lyfta mitt ena lillfinger, vilket jag inte kunde. Huvudet låg som en sten på huvudkudden utan chans att kunna röras. Det är rätt länge sedan nu, men jag minns att jag tyckte det var oerhört läskigt.
 
Roger. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0