"Neåt tett"

"Neåt tett"
 
I barndomen under snörika vintrar, brukade mina föräldrar ofta åka ut med sparkstöttingen. Jag satt på sparken, med en filt omkring mig, medan föräldrarna tog i för kung och fosterland. När våren kom, med solens första spröda värme, så tog dom sparken och for - som dom sa: "Neåt tett". "Tett", det var och är precis på den här platsen som bilden visar. Man satte sig på sparken och lapade sol. Varför man sa "Tett" det vet jag inte. Även en fd granne, Gunvor, använde sig av samma ord när hon en gång skulle berätta om en händelse, Jag tror att jag frågade henne, varför det benämndes som "Tett" men jag fick ingen bra förklaring. Så om nu nån därute vet någonting om ordet "Tett" så hör av er!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0