Farbror Åke

T.v. Kurt Silver och Åke Lindkvist vid plankhuset Munksunds sågverk 1982.       
/Foto: Lennart Lundquist.
 
Åke var min pappas yngste bror, och yngst i en syskonskara på tio barn. Född den 1 maj 1924 och död den 24 februari 2010. Åke började vid 14-årsålder på sågen i Storfors. Då den lades ner 1941 flyttade han till sågverket i Munksund. Han jobbade även en tid vid Lövholmen, 1951-52. Men flyttade tillbaka till Munksund återigen, där han kom att jobba fram till sin pension den 30 april 1989. Åke var alltid munter till sin läggning, han var glad och förnöjd. Minns honom med stor värme från min barndom. Åke "fuskade" på trummor ibland. Ett instrument som - verkar det - liksom låg litegrann i släkten. Åkes kusin, Odal Lundkvist, spelade trummor i den revyorkester vid nyårsrevyerna i Storfors FH. Det fanns en musikalitet i släkten, både på min pappas sida, men även på min mors.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0