JULIA CAESAR - teaterkärring som fyller de åttio...

Julia Caesar.                
 
Käring redan vid tjugo års ålder! Käring på scenen i exakt 60 år! Den 28 januari fyller hon åttio år och är privat allt annat än käring, men en frejdig, bussig och frispråkig människa. Sergeantdottern Julia Caesar firar alltså dubbeljubileum. Regementets dotter hade en fader med humor eftersom han döpte den lilla till Julia. Kungliga Svea Livgarde är den adress som står i Julias prästbetyg. Och om någon trodde att namnet var "taget" så är detta alltså fel.
 
Vår mesta käring på film och teater skulle kunna skriva underbar teaterhistoria. Att ha upplevt svensk teater och filmens barndom förpliktar. Hon har varit med i mer än 50 svenska filmer.
    - Nej, säger Julia Caesar, jag tycker att det verkar alltför pretentiöst att skriva memoarer. Men nog är det många som bett mig göra det...
Den 80-åriga Julia kan inte låta bli att skratta, när hon berättar om den gången hon som 20-åring spelade mor till Anna i Värmlänningarna. Anna själv var över 40! Och det var inte enda gången som Julia spelade 60-80-åringar.
    - Det har jag jämt fått göra. säger hon. Och det finns väl knappast en teater i den här stan som jag inte varit käring på. Samtliga Stockholms parkteatrar är välkända för mig.
    - På den tiden var jag också en väldigt fin sufflös, om jag får säga det själv. Jag sufflerade både Victor Sjöström och Calle Barklind. Men min egentliga teaterbana började med att hämta pilsner och smörgåsar åt Sigurd Wallén. Han spelade på Folkteatern, vi bodde alldeles i närheten och jag var oftare på teatern än hemma. 35 öre kostade det på raden.
 
Fem år i Finland under första världskriget, fem av de senaste somrarna på Skansenteatern, där hon skall vara med. Finns det ingen roll åt Julia så gör man en. Det har Lorens Marmstedt sett till. Applåder för öppen ridå så snart hon visar sig tyder på en grundmurad popularitet. Så sent som i mitten av januari spelade hon i Hasse Ekman-pjäsen "Apoteket Sparven" på Intima teatern. Medan gamla skådespelarnamn och gamla teatrar - för länge sedan borta - passerar revy: "Gullregn, "Folkteatern", "Palace", Ekman, Rhudin, Juberg, Wennersten, Hodell m. fl. funderar hon på vad sommaren har att erbjuda en veteran i käringfacket.
 
I villan utan namn på Storskogsvägen pysslar hon själv, har haft mycket att göra senaste dagarna med att pynta och städa. Julgranen, som brukar få stå till över födelsedagen, har offrats i år. Många har bjudit sig själva till Julia med familjemedlemmen Chick, rävröd pekingeser. Det där med hundar och djur överhuvudtaget är något som ligger Julia varmt om hjärtat.
 
Julia Caesar är du och syster - egentligen skulle hon döpts till Syster - med grannarna, taxichaufförerna. Bland de unga skådespelarna är hon mycket populär. De ringer ofta för att höra hur det är med Julia. Men trots 60 år i mer eller mindre starkt strålkastarljus gillar hon fortfarande att folk "glor". Frispråkigheten kan ta sig nog så drastiska uttryck. En dag när hon satt som vanligt i framsätet i en taxi uttryckte hon sin förbittring över den svåra rollen.
    - Nehej, jag tror att jag sätter mig på den, kanske går den in bättre den vägen.
    - Att göra roliga käringar är kul, många satkäringar har jag gjort och folk tror väl att jag är sådan. Bäst trivs jag när jag får en allvarlig roll.
Kontakten över rampen när Julia står på scenen är synnerligen livlig. En herre ur publiken fick följande svar på tal, när han inte kunde hålla tyst:
    - Har du ingenting att säga till om hemma eftersom du inte kan tiga här?
 
I korthet kan man säga att våran Julia är en glatt ilsken person, med en stor portion frän humor, som gärna ägnar sig åt pussel, korsord, trädgården och lilla Chick, 13 år. Hon håller styvt på att "litet anständighet" måste till här i världen och kommentaren inför födelsedagen som bl. a. renderar henne en ny dammsugare och ett runt, hopfällbart trädgårdsbord är:
    - Usch!
-------------------------------------------------------
NORRA-VÄSTERBOTTEN ¤ Den 27 januari 1965.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0