SVEN-ERIC GAMBLE (1924-1976)

En aktör som jag gillat rätt så länge, men som idag nästan är lite bortglömd är/var Sven-Eric Gamble. Han förekom då och då i film- och TV-sammanhang när jag växte upp. Bland de sista han gjorde var TV-serien Bröderna Malm 1972-74 samt en serie som också gick i TV:n: Tjocka släkten 1975. Sven-Eric Carlsson (som han hette då9 var född och uppvuxen på Södermalm i Stockholm. Redan i sjuårsåldern började han så smått "dofta" på teaterdammet, och 1934 kom så hans första filmroll. Anderssonskans Kalle hette debutfilmen, som skulle följas av många fler. I mogen ålder gjorde han också roller som fastnade i publikens minne. Däribland 1956, när Sven-Eric Gamble gjorde filmen Den hårda leken, i regi av Lars-Erik Kjellgren.
 
Sven-Eric Gamble dog rätt så ung, endast 51 år gammal. Men genom datamediet så kan man idag se hans gestaltningar på SVT:s Öppet arkiv. Jag rekommenderar ett besök.
 
Roger.
 
T.h. Sven-Eric Gamble i Den hårda leken från 1956.
 
Sven-Eric Gamble var endast 51 år vid sin bortgång 1976.
 

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Hej,

En favorit för mig också.
Vet du vad han dog av?

Han var med i radiopjäser
också som en gammal pojkvän
i början här...
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/370436?programid=4453

2015-07-06 @ 22:06:12
Postat av: Roger

Han hade ju så mycket kvar att ge inom film- och teater. 51 år ung gick han bort. Alldeles för tidigt. Dödsorsaken vet jag ingenting om.

2015-07-07 @ 16:16:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0