Skara-Bert satsar på video

Bert Karlsson, 35, känd som dansbandskung. I dag har hans bolag
Mariann kommit att bli ett av de dominerande på den explosiva
videomarknaden.                           
 
Från dansband till video.
Nu satsar den så kallade dansbandskungen, Bert Karlsson i Skara, på video.
På mindre än ett halvår har Mariann Video blivt en av jättarna i branschen i Sverige.     
Det som händer skvibolaget Mariann är typiskt för den förändring branschen genomgår:
¤ Försäljningen av skivor minskar.
¤ Försäljningen av videoapparater och uthyrning av filmer ökar.
    - Vi försökte lite lätt för ett år sen, fick kontakt med ett bolag som sålde några filmer till oss. Men det var sånt där som "Motorsågsmassakern" och vi lade rätt snabbt av, säger Bert Karlsson.
    - Men sen har alla våra kunder överöst oss med frågor om videofilmer så jag har förstått att marknad och efterfrågan är stor, fortsätter han.
Mariann började med att distribuera filmer åt andra bolag bara för att kunna erbjuda sina kunder något. Karlsson säger:
    - Problemet var att jag inte visste ett dugg om film, men på två veckor satte jag mig och hårdpluggade och lärde mig branschen.
 
Så sent som vid årsskiftet fanns inte Mariann Video. I dag är bolaget uppe bland de stora Esselte, Europa Film och Hemvideo.
    - Det berodde mycket på att jag hittade Succéfilm och Peter Fornstam. Dessförinnan hade jag stött på en himla massa skojare.
Mariann och Peter Fornstam går direkt till svenska och utländska producenter och sluter separata avtal med dem. De riktigt stora filmbolagens filmer har redan sina naturliga distributionskanaler i Sverige, men Bert Karlsson är inte så säker på att han vill ha vad man kallar A-filmerna.
    - Åh, herregud, det är långt ifrån A-filmerna som är stora på uthyrningsmarknaden. Dels kostar A-filmerna väldigt mycket och dels verkar det som om folk redan sett dem på bio, det är i alla fall inte de filmerna man hyr i första hand. Jag vill själv inte ha skiten men jag är fullt nöjd med de många bra B-filmerna som finns, säger Karlsson.
    - Går man dessutom in och sluter avtal med ett stort bolag som CIC är det så många åtaganden man måste uppfylla och det är jag inte beredd att göra. Dessutom måste man hyra ut en otroliga massa filmer för att de ska gå ihop, fortsätter han.
Mariann Video har på ett par månader omsatt 10 miljoner kronor. Karlsson räknar med att omsättningen vid årets slut ska ligga på 25 miljoner.
 
Gladporr    
Den största succén hittills är en dansk gladporr-film med Ole Söltoft. Men Mariann har också gjort flera klipp med Charles Bronson och Dino de Laurentiis-filmer, "91:an", "Åsa-Nisse" och "Kronblom" är de stora hitsen bland barnen. Europa Film har hittills varit ensamma om att kunna presentera engelska TV-serier typ "Sweeney" och "Van der Walk". Mariann går ett syeg längre och kan inom kort presentera 1-timmes västernserier och äventyrsfilmer från amerikansk TV.
 
Många i branschen menar att skivbolagens gyllene år är slut och att videon ersätter musiken i svenska hem. Bert Karlsson som startade dansbandsvågen och fortfarande har storsäljare med Vikingarna och Kikki Danielsson, säger:
    - Det är svårt att sia om framtiden. För några år sen skulle jag inte alls trott på video, men nu tror jag på en kombination. Vår satsning på video betyder till exempel inte att vi bantar på musiksidan.
    - Vi klarar oss fortfarande bra, har den svenska schlager vi alltid sålt och satsar dessutom på nya band som Strasse, Slips och Riverdale.
 
Mariann har också tagit på sig att distribuera en kassett med nya och okända svenska grupper som kallas Radio Underground..
    - Meningen är att vi ett par gånger om året ska släppa ut såna här kassetter för att ge nya band chansen, säger Bert Karlsson.
--------------------------------------------------------------------------------------
EXPRESSEN ¤ Den 26 juli 1981.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0