Dagen då Pelle blev sugen på lax

Det här är historien som jag inte trodde kunde hända. Inte ens i min vildaste fantasi.
Huvudpersonen (huvudkatten) i den här smått galna berättelsen, är vår 12-årige hankatt, Pelle. Per-Olof Ragnar "Pelle" Lindqvist, är som vilken kisse som helst. Nåja vanlig och vanlig, efter att ni läst den här skildringen ur den verkliga verkligheten, så förstår ni att vanlig är han ju inte.
 
Det hela tog sin början en tidig morgon i maj månad. Pelle var som vanlig på jakt efter mat. Efter att ha betat av hela råttbeståndet i trakten omkring Hortlax-Maran-Tingsholmen, så bestämde sig Pelle för att göra som människofolket brukar: handla på ICA-butiken. Den här dagen var Pelle katt smått sugen på lax. Han begav sig därför upp till byns ICA-affär för att inhandla en smaskig lax. Det var bara det att Pelle glömt både pengar och kreditkort hemma, i den andra kostymen. Pelle har nämligen två rödhåriga pälsar som hänger i garderoben. En till vardags, den andra till lite mer högtidliga tillfällen.
 
Pelle, nyss hemkommen från ICA-butiken.     
 
När Per-Olof handlat sin enorma glada lax, så kom han på att det fattades pengar. Det var då han fattade det beslut som skulle kosta honom friheten. Som om han hade eld i kattbaken, rusade han förbi både kassa och kassörska. Och innan de visste ordet av, hade han försvunnit ut genom entrédörrarna. Väl hemma så la han den glada laxen på golvet rakt framför mina ögon. Jag frågade honom varifrån laxen kommit. Jag fick inget svar. Jag frågade ännu en gång, då kröp sanningen fram.
    - Du säger väl ingenting, jag kan ju råka i trubbel om jag blir fast.
    - Åja, det skulle du tänkt på tidigare. Du kan ju inte komma hem med en lax som du tjuvat...?
    - Ja, det är vl klart men...
    - Nu ringer jag ICA-Lundmans och säger som det är.
    - Och du väntar här!
 
Det dröjde inte länge innan hela historien nystats upp. Jag som är Per-Olofs husse, åkte upp till ICA och betalade laxen. Kassörskan log, och sa att vi kommer inte att göra någon anmälan, vi glömmer det hela. Däremot jag hade svårt att glömma. Jag ville statuera ett exempel. Pelle låstes in i 24 timmar i ett tillfälligt fängelse. Där fick han sitta och begrunda sina synder. Vatten och bröd fick han under fängelsevistelsen.
 
Inlåsning i 24 timmar på vatten och bröd.        
 
Eftersom Pelle i grunden är en snäll och trevlig kisse, så lovade vi honom att han skulle bjudas på brakmiddag efter att vistelsen i Övremarkens Kumlabunker var över. Dagen därpå anrättades den middag som var utlovad. På menyn stod bl a grillad råttsvans, sprängd vattensork samt griljerad skogsfågel. Allting slutade i bästa stämmning. Pelle har numera en liten sommarstuga (utan tak) på tomten. Den fick han i present av undertecknad. Att köpa lax utan att göra rätt för sig, det är nog nåt som Pelle i fortsättningen inte kommer att göra. Hädanefter måste pengar eller kreditkort alltid vara med. Så det så.
 
Pelle mår Pelle i sin nya sommarbostad, utan tak. Häromdagen
hade han stor baluns för sina många kattvänner.     
 
ROGER LINDQVIST.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0