Ackes scenkostym

Axel "Acke" Norberg, var gift med min fars kusin Onny.
Han var socioterapeut på Furunäsets sjukhus, men på
fritiden medverkade han i en rad välkända dansorkestrar
i Piteåorten. Paret Norberg bodde halva året i sin stuga i
Spanien, där Acke var medlem i en blåsorkester. Acke
avled 1997, 88 år gammal.
 
I kompisen Leif Lidmans samlingar, finns Ackes scenkläder delvis bevarade.
Den där skärmmössan tror jag inte hör ihop med jackan som ses på bilden.
 
Här ses Acke i Nordlands orkester där han spelar dragspel.
Om jag inte ser fel, så är det samma jacka som finns på
bilden ovan. Acke Norbergs instrument var piano, dragspel
och blåsinstrument. Han gjorde även åtskilliga egna kompositioner,
om detta vittnar de många notpapper som i dag finns i min ägo.
Noter m.m. har Leif Lidman skänkt mig. Om Acke varit vid liv i dag,
hade jag haft miljoner frågor som jag hoppats att han kunnat ge svar
på. Och det hade han säkert haft.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0