Mångkulturell - "en-kulturell"

Om den mångkulturelle tar bort sina fb-vänner på grund
av att dessa har en annan politisk åsikt, säg mig då;
kan man då kalla honom/henne för "en-kulturell?"
Jag bara undrar...
 
 
Detta har faktiskt inträffat. Mer än vad vi vet och tror. Jag hörde berättas om två nära fb-vänner som delade allt i vått och torrt. De hade en 100 procentig personkemi, under de åren som de pratades vid på facebook. Så en dag yppades att kamraten hade en helt annan politisk åsikt, som gick stick i stäv med den andres uppfattning om hur världen och samhället skulle skötas. Den som fanns på den "goda sidan" gav sin fb-vän chansen att förklara sig. När "den onda sidan" hade förklarat att så var fallet, att åsikterna var murade i cement, så tryckte den andra vännen på "avrättnings-knappen". Och på en sekund försvann "den onda sidan" ut i cyberrymden, för evigt.
 
Undrar vem som sov mest oroligt den natten?
 
Om den mångkulturelle försvarar det mångkulturella samhället, känns det en aningen falskt att inte kunna följa de demokratiska spelreglerna. I och med trycket på "avrättnings-knappen" så har ju den som tryckte, visat en besvärande brist på att vara öppen för andras åsikter. Det är något som inte stämmer här. Osökt kommer jag att tänka på följande odödliga citat:
 
Jag ogillar det du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rättighet att säga det.
 
/Evelyn Beatrice Hall.
 
ROGER LINDQVIST.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0