Ett besök på pastorsexpeditionen

Idag när jag och hustrun tog oss en promenad, rullade den här lilla historien upp i mitt huvud. Jag har ingen aning om varifrån den kom, kanhända direkt ur fantasins stora djupa källa.
 
- God dag, är detta möjligtvis byns Pastorsexpedition?
- Jo, det stämmer!
- Är möjligen pastorn eller pastorskan anträffbar?
- Tyvärr inte. Pastorskan är strängt upptagen med pastoratet.
- Säg mig, när har pastorskan pastorerat klart för dagen?
- Det är svårt att säga. Vi har ett stort pastorat, lika stort som tre fotbollsplaner, så det tar tid.
- Spelar pastorskan fotboll?
- Givetvis inte. Nu har ni nog missuppfattat min förklaring.
- Pastorn då, är han ledig?
- Pastorn är tyvärr inte längre i tjänst. Det blev en könskvotering om pastorsjobbet, och i dessa tider så ska det ju vara varannan. Om ni förstår det jag menar.
- Men vart tog Pastorn vägen? Åt vilket håll har han pastoriserat sig?
- Han gick en omskolningskurs på ABF, och jobbar nu som svetsare i Karungi.
- Ja, då får jag väl lov att tacka så mycket för mig. Men när kan det finnas tid för ett sammanträffande?
- Kom till högmässan på söndag, så kanske ni hinner få ett ord med Pastorskan.
- Adjö!
- Adjö!
 
Roger Lindqvist.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0