I huvudet på Stig-Björn Ljunggren

Stig-Björn Ljunggren. Bild: www.sverigesradio.se   
 
¤ Stig-Björn Ljunggren, statsvetare och krönikör. Sprungen ur den finfina årgången 1957.
Gästar Piteå-Tidningen då och då, med sina tyckanden och tankar, om politik, samhälle och värld. Jag har ingen favorit ibland tidningskrönikörer, men Stig-Björn ligger bra till i mina ögon.
 
Dagens PT krönika handlar bl a om rasism. Ur denna krönika har jag plockat följande:
 
Rasism har blivit ett ord som slängs som en etikett på allt vi ogillar och är därmed också omöjligt att använda på ett begripligt analytiskt sätt. Den som gör det minsta försök att koppla samman individuellt beteende med social, kulturell eller etnisk bakgrund riskerar bli kallad rasist. Och därmed utdefinierad som mänsklig varelse.
Vilket förstås är en slags rasism det också.
 
Jag har faktiskt hört folk säga något i stil med att "jag delar inte in människor i Vi och Dom Andra, utan det är något som andra ägnar sig åt"
Således ska jag nu försöka stryka etiketten "rasism" ur min vokabulär för att se om det fungerar bättre på detta sätt begripa världen.    
 
Stig-Björn Ljunggren - PT den 28 juli 2015.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0