Pang, Pang du e´död!

Bröderna Cartwright hette en populär serie i televisionens barndom. High Chapparal hette en annan. Mannen från U.N.C.L.E. var den tredje, och när jag ändå håller på så kan jag också passa på att nämna, Helgonet och John Drake. Alla gjorde ett starkt intryck på mig och mina kompisar. Alla hade det gemensamma att de använde skjutvapen. Sagt och gjort, jag skaffade också ett vapen, en knallpulverpistol, samma med kompisarna. Vi spelade upp scener ur de olika serierna när vi var på det humöret. Och jag vill minnas att rollen Little Joe Cartwright stod högt i kurs. Även Napoleon Solo i U.N.C.L.E. var populär. För att få den rätta känslan så sköt man bara fram hakan litegrann, och vips var man agenten Solo, dvs Robert Vaughn, vars haka såg ut så i verkligheten.
 
Men lekarna var väldigt oskyldiga. Visserligen så skreks det och hojtades: "PANG, PANG DU E´DÖÖÖÖD!" Och så låg man där i gröngräset och låtsades. För att vara extra lik Little Joe, Adam och Hoss, så hade man ju tjatat på sina föräldrar om att få en cowboyhatt, pistolhölster och två pistoler. Nåja, det gick bra med en pistol också, men det såg betydligt mer trovärdigt ut med två stycken vapen på varsin sida om höfterna. När Little Joe, Adam, Hoss, Manolito, Billy Blue, Helgonet, och John Drake blev fikasugna, slank vi in hemma hos mig, heller hos nån utav kompisarna. Cowboyhattarna och pistolhölstren fick vi vackert lämna i hallen, innan vi satte oss vid köksbordet.
 
I dag gick vi en runda i centrala Piteå. Trots att PDOL har sagt adjö, så fanns det ändå många salustånd kvar på Storgatan. Mycket tingel-tangel, vilket jag inte alls finner intressant. Ibland tingel-tanglet uppmärksammade jag två leksaksvapen. En plastkopia av en AK-47 också benämnt som Kalasjnikov. Bredvid hängde ett annat vapen utrustad med bajonett.
 
Det lektes mycket Cartwrights som barn. När rollerna fördelades, så ville
alla vara Little Joe. Som nr. 2 kom Adam 3. Hoss 4. Pappa Ben.
 
Mannen från U.N.C.L.E. fanns även som serietidning.   
 
Jag kastar väl sten i glashus, när jag finner dessa två mycket mer avancerade plastkopior, en aningen malplacerade och upprörande. AK-47:an används flitigt på krigsfältet i Syrien bl a. Jag har sett små barn med IS-symboler och ett liknande vapen i sin famn, med en stolt far i bakgrunden. När man ser det ur den synvinkeln, så ifrågasätter jag starkt vapnet som lämplig gåva till ett barn.
 
ROGER LINDQVIST
 

Kommentarer
Postat av: Arne

Hade just sett Bröderna Cartwright på TV. Jag tog fram min leksakspistol, gick in i köket till mina föräldrar och beordrade "Hands up!" De sträckte välvilligt upp händerna i luften och jag sköt ner dem.

Hade nog inte fått riktigt kläm på vad det där med "Hands up!" hade för funktion.

2015-07-26 @ 23:35:24
Postat av: Anonym

Ja, det må jag säga det lät väldigt rått och brutalt! Stackars dina föräldrar, Arne!

Roger.

2015-07-27 @ 00:45:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0