Per Grevér (1931-2012)

PER GREVÉR i sommarstugan i Hortlax 1967.                
 
Vad som gått mig spårlöst förbi, är att TV-mannen Per Grevér är död. Han avled vid 80-årsålder den 20 juni 2012. Per Grevér syntes flitigt i TV-rutan på 60-70-talet. Tillsammans med Gary Engman, så startade han debattprogrammet Kvällsöppet i början av 1970-talet. Ett program som han stundtals också var programledare för. Per Grevér kom till Sveriges Radio 1959 där han jobbade som radioreporter. Han arbetade därefter på SVT. På 90-talet var han producent för programmet Sjung för Guds skull.
 
Per Grevér var tidigare gift med Ulla Grevér, en barndomsvän till min mor. Hon var barnfödd i Hortlax, dit familjen Grevér kom under somrarna på 60-talet. Ulla Grevér och min mamma, möttes av en händelse i kön till Pitsundsfärjan (av alla ställen). Ulla och min mamma hade då inte setts på åtskilliga år. En skäggig Per Grevér tog oss i hand, och presenterade sig. I Hortlax byggde Per Grevér en sommarstuga, som fortfarande finns kvar.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0