Robert Broberg är död

En efter en försvinner de bort, våra kära "folkhemsidoler" som
vi lärt oss älska. Robert Karl Oskar "Robban" Broberg är den
senaste i raden som lämnat oss, 75 år gammal.   foto AB.     
 
Robert Broberg, kom från utbildning på konstfack via en skiffelgrupp, så ett genombrott i Hylands hörna, efter det så var han kort och gott Robban med hela det svenska folket. Hans tokroliga visor blandades med extrema ordlekar av ekvilibristiska dimensioner. Hans artistiska krumsprång både i tanke och på scenen, uppskattades av miljoner i det svenska folkhemmet. Vi hade fått en ny stjärna att tycka om. Och som vi tyckte om honom.
 
Robert Broberg genomgick många livsfaser. Hans tankar om livet och döden använde han i sina kompositioner. Först kom artistnamnet Robban 1957-1968. Robert Karl Oskar användes mellan 1968-1974. Sen så kom Zero 1974-1982, för att senare övergå till kort och gott Robert Broberg.
 
 
Det dröjde inte länge innan Robert Brobergs låtar började leta sig in på Svensktoppslistan. Den allra första kom den 2 juli 1967. Båtlåt, låg i tio veckor på listan som bäst på en 2:a plats. En av mina favoriter är Maria Therese, som listades den 12 november 1967 den låg endast en vecka på Svensktoppen. Sedan följde ett pärlband av hits: Jag måste hejda mig, Det som göms i snö, Alla springer omkring, Carola, Uppblåsbara Barbara, under 80-talet kom Vatten, stan är full av vatten, När du kammar ditt hår. 90-talet bjöd på Jag tror på kärleken, Ingela och underbara Öken.    
 
Robban Brobergs 1960-tal bjöd på ett succéartat genombrott
i Hylands hörna.           
 
 
På Folkparksturné sommaren 1968.     
 
 
Robban på besök i Piteå sommaren 1970.
 
PT-fotografen Hans G. Pettersson fångade Robban Broberg
på Badhusparkens scen den aktuella junikvällen 1970.
 
Det tunnas som sagt ut i idolleden. Den 29 augusti 2014 gick Brasse Brännström bort. Den här sommaren försvann även Magnus Härenstam den 13 juni, tätt följd av Bosse Larsson den 12 juli.
 
Det enda jag kan önska är att DIN vila skall bli fridfull.
Hejdå, Robert! Tack för allt du gav oss.
 
ROGER LINDQVIST
 
 
 
 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Thove

En stor artist har gott bort... Känns alltid så tråkigt när någon man tagit för givet hela sitt liv plötsligt försvinner!
Jag skrev ett inlägg där jag länkade till ditt inlägg, hoppas det är ok: http://www.plusett.nu/omrostning-4950/brukar-du-lyssna-pa-robban-broberg

Postat av: Roger

Hej Thove...jo, det är okej!

2015-07-22 @ 18:55:10
Postat av: Anonym

Med facit i handen var Robban en gigant i svensk nöjesliv. Det är få förunnat att kunna kombinera så vitsiga och djupa ordlekar i en text med så genialiska, oftast omedelbara och kommersiella melodier. Har någon förtjänat Povels Karamelodiktstipendium bättre? Intet ont om andra pristagare, men Robert borde ha varit först i kön där!

Svårt att tro att Robert, som sett så ung och oförstörd ut i de shower tv visat under 2000-talet, skulle gå bort redan nu. För mig kom det som en total överraskning, men jag har undrat varför det varit så tyst runt honom de senaste åren.

Robert Brobergs låtar kommer att leva länge, länge och det med rätta. Vila i frid Robert, tack för all fin musik och all glädje du gett oss!



2015-07-23 @ 15:01:59
Postat av: Hans E

Min signatur föll bort i inlägget ovan!

2015-07-23 @ 15:03:31
Postat av: Roger

Jag kan bara instämma i det du säger, Hans E. Robban har jag gillat alltsedan den där kvällen i Hylands hörna. Det sägs att han de sista åren var fånge i sin egen kropp, utan möjlighet att kunna tala. Måste ha känts fruktansvärt.

Roger.

2015-07-23 @ 19:32:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0