Allra finaste Magnus

Magnus Härenstam är borta.   
 
Allra finaste Magnus, det var nog redan i slutet av 60-talet eller kanske början av 70-talet, som jag lärde mig älska det du och Brasse gjorde framför Lasse Hallströms kamera. Jag skall alltid minns: - Goddag, har ni åskledare? - Nää, men vi har blixtlås! Repliken återkom i massor av andra sketcher men jag tyckte aldrig att den blev förlegad, fastän den användes i tid och otid. Varning för barn, var en scenshow som jag både såg och lyssnade till. På den gamla tiden, 1976, fanns nåt som hette kassetter. Kassetten med svordomsvisan, m.m. hade jag i min bandspelare i min första bil, en senapsgul Datsun av årsmodell 1972. Här pratar vi om stenålder...
 
Det är många fina minnen, t ex om den där verkmästaren i magen som Magnus gjorde på sitt egna lilla vis. Flygkaptenerna som inte visste hur man skulle landa, ja som ni hör så skvätter det minnen.
 
Fem myror är fler än fyra elefanter. En genomtänkt serie med pedagogiken i framsätet, som riktades till alla barn - barn och barn... den kom 1973 och jag hade gått ut ur nian, men satt ändå och tittade som en besatt.
 
Så tack Magnus för alla de skratt och munterheter du bjussade på. Världen må ha mist en komiker, himlen har vunnit en...
 
PS! Hälsa Brasse!
 
Roger Lindqvist.
 
---------------------------------------------------------------------------------
Bild AB.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0