Kära bubblor

Det finns för mig en viss speciell kärlek till gamla Volkswagenbilar. Anledningen kan tänkas vara, att min far hade några bubblor i sin ägo när jag var barn. Jag är liksom uppväxt med VW-bilar kan man lugnt säga. I det album jag lånade av Britta och Lennart finns det gott om bubblor, ja även andra bilmodeller. Här kommer ett smakprov:
 
Lennart Engman hemma i Övremarken, med sin VW av årsmodell 1950.
Vi bodde faktiskt grannar med varandra. Det skymtar två hus i bakgrunden,
i huset till höger bodde Oskar och Ida Sundlöf. I huset till vänster bodde
Bengt och Maja Henriksson. Ida Sundlöf var barnmorska, hennes man
har jag för mig jobbade på Försäkringskassan. Paret hade en dvärgcollie
som lystrade till namnet Zita.
 
Britta Engman, min kusin och hustru till Lennart vid samma VW-bil.
I bakgrunden ses en massa lådor på rad. Det var där vi hade våra
postlådor på Markvägen där vi bodde. Gustaf Sundström hette den
brevbärare som punktligt varje morgon levererade husorganet,
Piteå-Tidningen. Till höger - utanför bild - fanns Stenbergs speceri-
affär. Till vänster om Britta, ses även här ett hus. Här bodde under
min barndom Signar och Astrid Risberg med döttrarna Agnetha och
Elisabeth. 
 
Samma VW på besök i Vidsel vintern 1957.
 
Kusinen Roland Lundmark under besöket hos släkten i Vidsel, 1957.
 
Ännu en VW denna gången av årsmodell 1955.
 
VW:n hemma i Hortlax hos familjen Engman.    
 
De fyra översta bilderna togs 1957. De två återstående togs 1958/59.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0