Owe Thörnqvist & Tuttan Renholm

Owe Thörnqvist och Tuttan Renholm.
 
Jag berättade i går om ett telefonsamtal jag fått från Margareta Bäckström i Skelleftehamn. Som jag också nämnde, så var Margareta en väldigt duktig sångerska redan som ung flicka. Hon vann talangtävlingar och reste runt om i landet och uppträdde. Men då under namnet Tuttan Renholm. Hon spelade in plattor på samma bolag som Gunnar Wiklund bl a. Hon var hej och du med många kändisar inom branschen. Så en dag i början av 60-talet behövde Yngve Forsséll en sångerska. Tuttan Renholm var som klippt och skuren för jobbet.
 
När jag började nedteckna Yngve Forssélls historia, så var Margareta mig till stor hjälp. Likaså AnnaLena Kanon, sångerskan som efterträdde Margareta. Margareta sjunger fortfarande. Hon håller just nu på att förbereda sig för en sång- och teaterföreställning som har sin premiär här framöver. För ca snart två år sedan, hade lokaltidningen, Norran, ett stort reportage om Margareta. Det är fortfarande många som minns hennes skönsång, om detta vittnar de musiknummer som i dag finns utlagt på youtube.
 
Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0