Högt blodtryck...

1975 fick jag veta att jag hade ett rätt så högt blodtryck. Då var jag 18 år. Utredning gjordes och man misstänkte att det var en slags förträngning i njurarna. Vilket det inte var - men, man upptäckte att jag hade fyra njurar. Två vanliga som fungerade, samt två som inte fungerade. De som inte fungerade var dock inte fullt utvecklade, men ändå...fyra njurar! Därför har jag tänkt söka anställning på cirkus under rubriken: "Mannen med de fyra njurarna!"
 
Att börja med medicin när man är 18 var inte så värst trevligt, men jag var så illa tvungen. I dag 40 år senare äter jag samma medicin, fast en till har tillkommit. Biverkningen gör att jag blir trött och fryser rätt ofta. Min far hade samma höga blodtryck, och som jag fick det förklarat, så var det för mig ärftligt betingat. Men så länge det finns ett litet piller som kan återställa balansen så är jag nöjd. Tänk så många som aldrig ens kommer i närheten av en fungerande sjuk- och hälsovård. Jag är också glad att jag bor i Hortlax, där vår Hälsocentral för tredje året i rad blivit utsedd till Norrbottens bästa. Vi har bra läkare, sjuksköterskor och bra tillgänglighet. "Min" läkare har jag haft de senaste 20 åren, och bara det är en trygghet. Tur också att jag lever i Sverige, ett av de bästa länderna på jorden, även om det har tillkommit lite fula skavanker de senare åren.
 
Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0