Hortlax idag...

Hortlax i dag har varit en angenäm dag. Varma vindar...
 
I takt med värmen så växer sig björkens blad sig allt större.
 
Så ett besök på kyrkogården där några av mina släktingar har sitt vilorum.
 
Å så dessa blommor...
 
...vad vore världen utan sina vackra blommor...
 
Därunder i hemygdens jord sover Elma och Sven. Sven var mycket tydlig när det
gällde detta med gravutsmyckningen. Elisabeth satte någa penséer i en kruka och
satte på deras grav. Det skulle både Elma och Sven tyckt om.
 
Kyrkogården i Hortlax. 1918 gravsattes den första personen...
 
Och när vi är på hemväg så höjer jag min kamera och tar en bild av kyrkan för
den 7:e miljonte gången. Varför är då kyrkan så intressant? Det hör till saken att
jag inte är någon trogen kyrkobesökare. Men man kan ju ha sin tro ändå...
 
Så stannar vi upp en stund jag och Elisabeth. Sätter oss på en parkbänk, då ringer
telefonen. Kusinen Nonne är på tråden, med soliga hälsningar från syster Åsa och
resten av Gällivare. Våra mammor var systrar. Maj-Gerd och Linnéa, bosatta i Blåsmark.
Hette Lundgren som barn. Nää nu spårar jag iväg igen utanför tågrälsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0