"Varför är det så där...?"

Om det inträffar nåt omvälvande både ute i världen som i samhället och på lokal nivå, räcker det inte med att lojt konstatera: "Japp, så var det med det...!". Jag för min del vill veta varför det eller det hände, och om de bakomliggande orsakerna till varför det blev som det blev. Så är det t ex med det mycket omfattande tiggeriet som sysselsatt mina tankar ett bra tag. Allt eftersom tiden gått, växer bilden fram om ett bakomliggande organiserat tiggeri, där den fattige tiggaren är i händerna på en eller flera kriminella. Just pga detta så skänker jag inga pengar. Har just precis sett TV-programmet korrespondenterna, där det tydligen framgick att mycket av det tiggeri vi har runt omkring oss, inte hjälper den enskilde tiggaren, utan istället åker de insamlade pengarna rakt ned i de kriminellas fickor. Och om inte det varit nog, så pågår också annan sorts brottslighet med spritlangning, stölder och i bland prostitution. Är det så vi vill ha det i Sverige?
 
Det konstiga i fågelsången är att vi svenskar törs knappt tala om det som händer och sker, vi är ju så rädda vad omgivningen skall säga. Vi gör som vi brukar, vi följer med strömmen, även om vi tycker att "strömmen" går åt fel håll.
 
Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0