Att vägra vapen!

Eftersom jag inte är nån vän av vapen, vare sig det gäller skjutvapen eller andra sorts vapen, och inte alls tycker om våld över huvud taget, så gjorde jag en grej om detta vid ett tillfälle. Döm om min stora förvåning då jag nästan blev ställd mot väggen för min inställning. Jag hade i min naiva tro trott att alla mogna och friska människor skulle tycka detsamma. Låt mig då säga, att de som jagar älg eller fågel har jag alls inget emot.
 
Den här övertygelsen kom in i mitt liv redan i tonåren. Jag har därför levt som jag lärt, jag äger inga skjutvapen, jag begärde även vapenfri tjänst när jag skulle in på en repmånad för många år sen. När jag gjorde lumpen 1978-79 användes det k-pist. Men det fick jag stå ut med. Den användes endast ett fåtal gånger.
 
Vår värld är alltför vapenfixerad. Se bara på det som händer i USA. Det dräller ju av vapen överallt. Jag mår fysiskt illa när jag ser hur de används. Med våld tänker jag även på när unga tjejer våldtas av hormonstinna unga killar. Nu senast i Stockholm där en ung tjejer blivit gruppvåldtagen (en samling av unga invandrarkillar står bakom gärningen). I går mördades en 25-årig småbarnsmamma i Sundsvall. En 17-årig kille av utländsk härkomst anmälde sig senare frivilligt på polisstationen.
 
Roger Lindqvist.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0