Lort-Sverige - återigen...

Författaren och föredragshållaren Ludvig "Lubbe" Nordström
(1882-1942). Bild: www.wikipedia.se                            
 
Med Ludvig på husesyn, var rubriken på ett antal radioprogram där Lubbe Nordström satte fokus på den sociala situation som rådde i 30-talets Sverige. 1938 kom boken Lort-Sverige ut, där Lubbe Nordström beskrev den trångboddhet och den bristande hygien som fanns i landet. På sina resor från Skåne till Norrbotten har Lubbe Nordström berättat: Jag fick se, vad jag icke trott: Lort-Sverige och då avser jag icke bara kroppslig lort utan även andlig. Och i alla klasser"     
 
Bild: www.wikipedia.se                      
 
Fattig-Sverige är i dag ett minne blott. Även Lort-Sverige.
Men efter de senaste årens samhällsreportage så ställer
jag mig frågan: är det kanhända återigen dags för en resa
likt den Lubbe Nordström gjorde för över 70 år sedan?
Bild: SVT.
 
ROGER LINDQVIST.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0