Svenska språket

Jag tillhör dem som tycker att vårt språk är väldigt viktigt. Att kunna sitt språk, är i förlängningen också att kunna uttrycka sig, både i tal och skrift. Tyvärr har jag i bland blivit vittne till hur man slarvar med sitt sätt att kommunicera i våra TV-kanaler. Både i SVT och TV4 har jag inte kunnat undgå att se, hur man stavar fel på det enklaste av ord. I kväll fanns exempelvis en textremsa i bildrutan, där det skulle stått "regeringen". I den här versionen blev det "regerigen". Det kan låta som bagateller, men är man anställd som SVT eller TV4-journalist så kräver jag att man banne mig skall skunna stava. Tänk också på; att vårt svenska modersmål även är vår identitet som svenska medborgare.
 
Det finns ännu en viktig aspekt, detta att de nya medborgare som anländer, så fort som det bara är möjligt måste lära sig sitt nya tungomål. Det finns hur många som helst, som efter många år i Sverige inte behärskar det svenska språket till fullo. Resultatet blir att man aldrig kommer in i det samhälle som man valt att leva i. Följden blir att man hamnar utanför samhällsgemenskapen.
 
Roger

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0