Farfar

Knut Amandus Lindqvist f. 1886-02-09 d. 1965-01-20   
 
Farfar Amandus, lite barsk och allvarlig på det här fotot. Fick sjukpension vid 50-årsålder pga reumatism. Hans sjukdom gjorde att han inte kunde vrida på sitt huvud, skulle han titta åt sidan vände han istället hela kroppen. Han började som bonddräng i 12-13-årsåldern hemma i Blåfors, Västerbotten. Innan han fick sin pension jobbade han vid Munksundssågen. För att dryga ut sina inkomster så satte han upp en liten kiosk hemma på tomten i Övremarken, Hortlax. Där fick de tio barnen turas om att hjälpas åt. Farfar Amandus tycktes nog vara  lite småsnål emellanåt. Farmor Hanna, var hans raka motsats. Jag har hört att han hade en rätt så kort stubin, inte nåt som jag såg men har hört det berättas. Jag har en känsla av att man hade respekt för honom som person.
 
Farfar åkte ofta in med bussen till Piteå. I handen hade han sin bruna portfölj. Han gjorde då och då besök på Piteå Domsaga där han var en intresserad åhörare. Jag har också fått det berättats att han var kassör i en förening hemma i byn. Vad för slags förening det var, har jag ingen aning om. Farfar var involverad i olika saker på hemmaplan. Han kallades för "Hortlax egen jultomte" i ett telegram han fick på en av sina födelsedagar. Förklaringen kan vara att han skötte om den julgran som sattes upp i decembermånad varje år. Han ordnade med julljusen osv. I ungdomen skötte han om posttransporten mellan Byske-Piteå. Hörde även att han under en resa blev utsatt för ett rån.
 
Barnbarnet Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0