"Kapellmästar´n"

ROLF ÅHMAN (1935-2010).
 
När jag som 17-åring fick anbud att börja spela trummor, i ett av länets absolut populäraste dansband, behövde jag inte tänka så värst länge. Den 11 januari 1974 vikarierade jag för den ordinarie trummisen, Mats Pettersson. Den kvällen spelade vi på "Spiltan" på Torpgärdans travrestaurang i Boden. Den 8 februari, började jag på allvar. Bland det första Rolf klargjorde för mig, var att han inte tolererade alkohol i sin orkester. Det hade han sagt även till alla de andra som började i bandet. För mig var det självklart, jag drack inte sprit. Jag tror att mina föräldrar tyckte det kändes tryggt att veta.
 
Rolf, var en principfast person. Han deklarerade rätt så fort att han skulle sluta den dagen han fyllde 40 år. Det löftet höll han. 1975 slutade han alltså i orkestern. Han hade ett rätt så tungt arbete, som tog mycket energi. Han sa vid nåt tillfälle, att han orkade helt enkelt inte både jobba veckorna i ända, för att sedan spela, åtminstone 2 gånger per vecka. Vid den här tiden var vi bokade två år framåt. Spelplanen fylldes snabbt så fort arrangörerna fick tillfälle att boka oss. I december 1974 satt vi en natt i turnéfordonet på väg hem. Då berättade Rolf att hela 1975 var fullt. Även innevarande året, 1974, var fullt. Han meddelade även att 1976 också höll på att fyllas. Och att vi nyårsaftonen -76 skulle spela på Medborgarhuset i Arvidsjaur.
 
Jo, det var en härlig tid detta gyllene 1970-tal. Och jag och mina kompisar fick den stora turen att vara delaktig i detta.
 
Roger.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0