Essy och Erik

Erik och Essy Lindkvist, Hortlax.
 
Två personer som verkligen är värda ett omnämnande, är Erik och Essy, eller som jag alltid in i vuxen ålder sa: faster Essy och farbror Erik. Erik var min pappas äldre bror, Essy hans hustru. Min ingifta faster Essy var en en sån där riktig "matmamma" om liknelsen tillåts. Jag älskade att hälsa på hos Essy och Erik. Det var inget knussel, det var go´fika på bordet, många sorter som jag bara älskade. Essy hon bjöd. En gång när jag var hemma från skolan, pga en förkylning, så knackade faster Essy på dörren. Hon hade handlat på Lundmans uppe i byn, och kom att tänka på mig. Med sig hade hon frukt bl a vindruvor som hon sa att jag skulle ha. Det glömmer jag inte. När hon bakade i bagarstugan på Innimarksvägen, så kom hon alltid ut när jag passerade. - Roger, kom in så ska du få några bröd, som hon sa.
 
Essy och Erik, två fina släktingar som inte finns längre.
 
Roger.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0