Mansplaining

Mansplaining, ett ord som jag knappt kunnat greppa tidigare. Men som jag idag vet dess innehåll, och betydelse. En man som förklarar för en kvinna, nåt som hon redan har vetskap om, men som görs på ett förminskande sätt. Men varför just män? Det finns damer som förminskar oss karlar också. Det har jag varit med om. Varför sätta ordet "man" i sammanhanget? Det skulle väl i så fall omfatta båda könen? Vi som i det här landet jagar jämställdhet på minsta millimetern, varför i jösse namn pekar man ut endast männen? Den handlingen är ju som jag ser det en form av rasism mot en hel grupp. Mot ett speciellt kön. Aja baja, nu är man ute och cyklar. Nu har man bitit sig rejält i sin alltför rappa tunga.
 
Jag har jobbat på en arbetsplats där jag var ensam man. Där förekom det med all säkerhet även "dam"-plaining. Ni är ute i ogjort väder. Skrota eländet! Det är alltför många konstiga påhitt i det här landet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0