Morfar

 
Måndagen den 21 juli 1969 fyllde min morfar Sanfrid, 70 år. Jag vill minnas att min pappa ännu inte börjat sin semester, därav hans frånvaro den här dagen. Vi som firade morfar/farfar syns på den här bilden:
Fr v Gösta Lidman, Elsy Lundgren med dottern Gun, Malin Lidman, Robert Nilsson, Maj-Gerd och Roger Lindqvist, Elly Nilsson, Lennart Lundgren och Sune Nilsson. Hunden som tillhörde Gösta och Malin, hette Brando.
 
Morfar bodde fortfarande kvar i sin vindsvåning i mina farföräldrars hus i Övremarken. I våningen under bodde min farbror Åke Lindqvist. Mormor och farfar var borta sedan 1964 resp. 1965. Min farmor Hanna hade flyttat in på Hortlaxgården i byn. Sommaren därpå, 1970 såldes fastigheten.
 
Min morfar, Sanfrid Lundgren, som föddes den 21 juli 1899 och avled den 29 mars 1989. Trädgårdsmöblerna är välbekanta. Det var min farmor och farfars, som varje sommar stod uppställda under en rönn, på tomten.
 
Uppe i farmor och farfars hus fanns en våning, där min morfar och mormor flyttade in 1962. Mormor bodde där endast i två år. Hon avled den 8 oktober 1964. På bordet står blomsterbuketterna. På soffan bredvid sina barnbarn, Roger, Gun och Robert, sitter morfar. Tanken slår mig, att jag inte tog mera bilder. Hur som helst så är det alladeles försent att göra nåt åt.
 
Roger.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0