HORTLAX tisdag 2017-05-16

Sörbyvägen.
 
Här stod en gång Sörbyskolan, där jag gick årskurs 1, 2 och 3.
 
Sörbyskolan byggdes 1890 och togs ur bruk 1990. I samma
skola gick även mina pappa och hans syskon. Även min
äldste son Andreas hann gå sitt första skolår i Sörbyskolan.
 
Färden fortsätter efter Sörbyvägen.
 
Maskrosor uti backarna står...
 
Sörbyvägen.
 
Norrbyvägen.
 
I den vita fastigheten fanns en gång Filadelfiaförsamlingen i byn.
 
Norrbyvägen...
 
Filadelfiahuset fd i korsningen Plogvägen-Norrbyvägen i Hortlax.
 
Till vänster i bild, Hortlax kyrka som detta innevarande år fyller 100 år.
Jag och Leif Lidman gjorde en utställning om byns historia, om den
har jag berättat om tidigare.
 
Prästbovägen. Namnet kommer efter den prästgård som fanns
på den här vägen lite längre upp. Den byggdes 1915 och revs
omkring 1985.
 
ICA-Lundmans. Byggdes 1909 av de två bröderna Johan och Axel Lundman.
 
I ICA-butiken jobbar vår sonhustru Jannice.
 
Vårt hem sedan hösten 2012.
 
Hortlaxhimmel.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0