Lars Gullin och Allan Lundström /Lulle Ellbojs orkester.

Lars Gullin, på ett skivomslag från 1959.
 
1954 så skrev trumslagaren Tompa Jahn, i sin musikkrönika i Accordion Journalen dessa ord:
 
"Vet ni att Lulle Ellboj den 16 juni spelar upp till dans på Tivoli i Köpenhamn med sitt 13-mannaband innehållande bl a Lasse Gullin och Leppe Sundewall som ledande stjärnor. I övrigt sättningen: 1:a trumpet, Wirde Nilsson, 2:a trumpet norskfödde Bosse Bygaard. Trombonesnubbarna heter Folke Rabe och Kurt Jernberg. Saxkvintetten betår av Kjell Stenborg, Allan Lundström (tenorsolist), första sax Lulle själv. 2:a sax Gunnar Lundén-Weldén, 2:a tenor, Lasse Gullin, baryton.
Pianisten Roffe Hedén, basisten Harry Widén och trumslagaren Tage Kjellström sköter kompet.
 
Fredagen efter engagemangets början har bandet sin första radioutsändning och sedan har bandet reguljärt en sändning i veckan under hela sommaren. Lycka till, Lulle och hela bandet också förstås."
 
Den här historien fick jag mig berättad - om än i en kortare version - av en av medlemmarna: tenoristen Allan Lundström. Han vidrörde någongång då och då sitt förflutna när han som ung musiker började jobba professionellt. 1954 var Allan 23 år gammal. Han hade lirat jazz hemma i Luleå med K. G. Morins orkester. Han var även en i grunden duktig pianist. Och vad beträffar mötet med legenden Lasse Gullin så hade Allan även upplevt muskerlivets baksida. Rätt så öppenhjärtligt så berättade han för mig om den gången han och Lasse Gullin intagit nån form av narkotiska preparat. Han nämnde också om vissa kolleger som "käkat piller". Eller som Allan själv sa: - Man måste förstå att man skulle vara tillgänglig dag som natt. Skivinspelningar, långa turnéer, nattklubbar, man fick inte slappna av. Det var därför man använde piller som gav en uppiggande effekt.
 
Lulle Ellbojs 13-mannaband på Tivoli i Köpenhamn, 1954.
Längst fram till vänster ses Lars Gullin och Allan Lundström.
 
Allan Lundström (1931-2009) hemma i Piteå, 1990.
foto Hans G. Pettersson.
 
En annan historia, en smått komisk sådan inträffade medan jag spelade med Allan i Kjell-Bertils. Allan ringde en dag till vår basist och sångare Kjell Andersson i orkestern:
- Hej Kjell! de´ e´ Allan. Harru en vieo?
- En vaddå?
- Jamen en sån där som som man kan spela in TV-program med.
- Du menar en video. Jag har en som du kan låna av mig...
- Jag tänkte spela in en film som går på TV:n ida´. Jag är med där!
 
Hurvida Allan kunde med den tekniska hanteringen av videon är en annan historia. Filmen var en spelfilm från 50-talet där han var med. Allan jobbade en del med Alice Babs på den här tiden.
 
Allan, som ses tv var kommunal musiklärare i Piteå. Han
var med i olika konstellationer, som den här gruppen, där basisten
hette/heter Erling Nordlund, och mannen som sitter th om
Allan heter Dick Ström. Den sistnämnde ringde mig för många
år sedan och ville ha mig med i en slags jazzgrupp. Han tyckte
att jag var en "duktig trummis". Det blev tyvärr inget samarbete.
 
I några år i 80-talets början så spelade jag med Kjell-Bertils
där Allan blev medlem 1977.
Fr v Allan Lundström, Roger Lindqvist, Thomas Åström,
Robert Öberg och Kjell Andersson.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
 
FAKTA. LARS GULLIN f. 1928-05-04 Sanda församling Gotland d. 1976-05-17 Vissefjärda, Kalmar län.
Jazzmusiker, barytonsaxofonist, pianist och orkesterledare.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
 
1982 så gjorde NSD ett större reportage om Allan Lundström.
Den här bilden togs på ett orkesterforum i Piteå där
vi medverkade. I bakgrunden ses trumslagarpojken
Lindqvist.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0