Ernst och Svea

 
Min farmors yngre bror, Ernst Eriksson, på bilden ses han tillsammans med sin hustru Svea Eriksson f. Lidman. Svea avled 1957, Ernst gick ur tiden 1969. I slutet av sin levnad så bodde han på det sk ålderdomshemmet i Hortlax. Idag kallas det för Hortlaxgården. Ernst bodde granne med min farmor Hanna i samma korridor. Ernst hade sitt rum längst in, medan farmor bodde i ett rum alldeles till höger i samma korridor. Ernst var känd som en skojfrisk man med mycket humor. Jag har hört berättelser då han gjorde både det ena och det andra, som gick i humorns tecken. Han brukade skoja med mig när jag hade klippt mitt hår i snagg-modell. Då kom han fram till mig och sa: - Vänta nu, Roger, nu måste farbror Ernst känna på håret. Så tog han sin hand och kände på det korta håret bak på huvudet. Min far sa jämt "morbror Ernst" till honom. Man sa att pappas brorsa Sven Lindqvist hade "drag" av Ernst. Sven var också en man med stor humor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0