Roger och Sessan /1969

 
En bild som min mamma tog sommaren 1969. I den orangea hammocken, inköpt på Lundmans i Hortlax, sitter jag med kattflickan Sessan. Jag var fortfarande 11 år några månader till. Den 26 september fyllde jag 12 år. Den här kära katten kom att gå ett tragiskt öde till mötes. Sommaren 1970, efter hemkomsten från Gällivare så hittatades hon med tre ben avslitna, medan det fjärde hängde kvar i en tunn tråd. Sessan hade några veckor tidigare blivit mamma till två söta kattpojkar. Under tiden vi var borta så låg Sessan med sina ungar i den boda som stod på tomten. Lennart, min morbror hade lovat att titta till dem när han åkte förbi. Kvällen före våran hemkomst, så var allt frid och fröjd. Senare på kvällen så berättade en granne att några barn varit dumma med en katt.
 
Vad vi kom fram till var att Sessan hade blivit kastad in i ett mopedhjul. Därav hennes avslitna tassar. Vem eller vilka som utsatte henne för detta ohyggliga plågeri fick vi aldrig veta. Men efterhand fick jag ändå svaret. I dag vet jag vem det var. Sessan avlivades av min morfar genast. Ungarna däremot uppnådde vuxen ålder. Vi matade dem med mjölk i liten flaska inköpt på Lek & Hobby på Rådhustorget i Piteå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0