Tack och farväl, Johannes Brost.

 
Boken, Dö inte nyfiken, utkom 2014. En berättelse som inte väjer för sanningen, detta enligt Johannes Brost. Boken finns naturligtvis i min bokhylla.
 
Ännu en av våra folkkära skådespelare är borta. Den här gången tar vi ett sorgligt farväl av Johannes Brost, som efter en tids sjukdom har lämnat oss.
 
Säger man Rederiet, och Joker i samma mening, då vet de allra flesta vem man talar om. Bakom den lite småvimsige bartendern Joker, gömde sig Johannes Brost. - Det skulle bli ca tio avsnitt, sa man, men det blev 318 stycken, i tio år. Berättade Johannes Brost i en intervju. Mellan 1992 till 2002 så satt halva det svenska folket som fastklistrade framför sina TV-apparater och diggade de olika turerna på Freja, som båten hette. - Det enda som jag egentligen behövde göra, var att rufsa till håret och sätta på mig de där förskräckliga glasögonen, har Johannes sagt. - Vips, så var jag Joker!
 
Johannes föddes 1946. Pappa var författaren och journalisten Sven Forssell, (1914-1962), mamma var aktrisen Gudrun Brost (1910-1993). - Min far, som jag kom att träffa endast sporadiskt, gjorde en del bedrägerier, vilket gjorde att han fick polisen efter sig. Han beslutade då att ta värvning i franska Främlingslegionen. Den här historien berättade Johannes om i Stjärnorna på slottet, där han medverkade 2017. - Min mamma, Gudrun, var en stark kvinna, det var hon som blev min medelpunkt i livet, avslöjade Johannes i samma veva.
 
Johannes Brost, sågs både i film- och på teatertiljorna. Han fick en guldbagge för bästa manliga huvudroll i filmen Avalon, som hade premiär 2011. Förutom Stjärnorna på slottet, i januari 2017, så sågs han samma år i TV-serien Jordskott, och i populära Let´s dance i TV4.
 
Johannes Brosts vänskap med Rolling Stones, blev också stort och uppmärksammat. - Jag mötte Mick och grabbarna redan 1965 när dom kom till Sverige. Sen så brukade dom höra av sig varje gång dom kom på besök.
 
Nu på måndag så sänder SVT filmen Avalon till Johannes Brosts minne. Min uppmaning är: se den!
 
Johannes Brost blev 71 år gammal.
 
 
Roger Lindqvist    
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0