Vilhelm Moberg (1898-1973)

 
Vilhelm Moberg, en av våra mest kända svenska författare och samhällsdebattörer. Hans bok om Utvandrarna, som blev film, är i dag en klassiker. Han debatter i press, radio och TV kommer jag också ihåg. Vilhelm Moberg, avled onsdagen den 8 augsuti 1973. Samma kväll följde jag med min mamma till hennes moster, Göta Jonsson, som bodde på Sundsgatan i Piteå. Och jag minns att det var där jag hörde om Mobergs bortgång i TV:s Rapport. Moberg befanns drunknad i närheten av sitt hus. Om jag minns rätt så hade han tiden innan dödsfallet plågats av svår värk i nacken. Jag vill minnas att detta inverkade negativt på hans skrivande, som fick honom att begå självmord.
 
Vilhelm Moberg blev 74 år gammal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0