Morfar och jag

foto Roger Lindqvist
 
En sommardag i slutet av 60-talet cyklade jag med min morfar till hans gamla hus i Blåsmark. Med oss på cykelturen hade min mor skickat både smörgåsar, fikabröd och läskedrycker. Morfar cyklade först, jag strax bakom. När vi efter några timmar var på hemväg igen, så hade morfar först ett ärende hos en dam som bodde i ett rött hus invid vägen i byn. Morfar skulle hämta sin "medicin" som han sa. Inne i köket stod den äldre damen vid en gryta som puttrade på spisen. Ur samma gryta kom en doft som jag inte kände igen.
 
Innan det var dags att gå, så frågade morfar hur mycket "medicinen" kostade. Damen svarade, "Tio kronor!" Morfar tog upp sin slitna plånbok och gav henne pengarna. Så fick han flaskorna som han försiktigt stoppade ner i en väska. Som jag kommer ihåg så bestod morfars "medicin" av rönnbär. Det kan ha varit nåt mer i brygden, men rönnbär var i alla fall inblandad i drycken. När allt var klart så tog vi adjö av den äldre damen, och påbörjade vår färd mot Hortlax.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0