Carl-Martin Sundbom /1988

Chefsläkare Carl-Martin Sundboms glada ansikte hänger snart bakom ram och glas. Inom kort slutar han sitt arbete vid Piteå lasarett där han varit i 23 år.
 
     - I framtiden ska jag kalla mig disponent, jag tänker börja disponera min tid på bästa sätt!
Carl-Martin Sundbom, chefsläkare vid Piteå lasarett, skrattar godmodigt.
 
Vid 62-årsålder har han bestämt sig för att gå i pension. Men arbete kommer han att ha även fortsättningsvis. Bland annat har han öppnat en egen cancerfond.
I Carl-Martin Sundboms rymliga tjänsterum hänger det åtta porträtt på hans företrädare. Samtliga är män och en del av Piteå lasarets historia.
 
VEMODIGT
I februari 1989 lämnar Carl-Martin Sundbom sin tjänst vid lasarettet och då kommer även hans porträtt att hänga där till minne av honom. Ramen är redan uppsatt på väggen...
    - Det känns naturligtvis litet vemodigt efter alla dessa år, men jag tycker att jag har gett vad jag kan ge.
    - Stora organisatoriska förändringar är på väg att ske inom Piteå lasarett och jag tycker att det är bättre att en ung klinikchef får vara med i det arbetet.
Sundbom är intresserad av informationsfrågor och han har sett det som en viktig uppgift att vara en positiv ambassadör för Piteå lasarett.
 
KÄRLEKEN
År 1947, när Carl-Martin Sundbom var en yngling från Fällfors i Västerbotten, förälskade han sig i Thyra Andersson från Arnemark. En kärlek som håller ännu.
    - Jag minns hur jag som ung man höll min flicka i handen, stående utanför Piteå lasarett och tänkte, "att där skulle jag vilja jobba!"
Och så blev det också så småningom. Carl-Martin Sundboms starka tro gjorde att han först tänkte sig ett yrkesliv som präst men bestämde sig för att bli läkare istället. 1966 blev han biträdande överläkare vid Piteå lasarett. Han har varit kirurgklinikens chef sedan 1974 och lasarettets chefläkare sedan 1975.
 
JOBBADE JÄMT
    - Min allra lyckligaste tid på lasarettet var nog 60-talet, även om jag jämt har trivts bra. Men det var också jobbigt på den tiden. Vi var få läkare och en period arbetade jag tre månader i sträck utan ledighet. Så här i efterhand, när paret Sundboms två barn är vuxna, tycker Carl-Martin att han offrat mycket av sitt familjeliv.
    - Det smärtar mig att jag inte var tillsammans med barnen mer. Det var tur att min fru var hemma på den tiden.
 
INDIVIDUALIST
Carl-Martin Sundbom beskriver sig själv som en indvidualist men ser också nödvändigheten av samarbete och kompromisser.
    - Att vara den individualistiska ensamvargen håller inte i dagsläget. Jag är tillräckligt modern för att tro på teamarbetet och uppskatta det, säger Carl-Martin Sundbom. Piteå-Tidningen har i flertalet artiklar beskrivit den besvärliga kösituation inom kirurgen vid Piteå lasarett.
    - Vi behöver ett operationslag till som skulle kosta 1,7 miljoner kronor, men landstinget har sagt nej. Fast det beslutet ska överklagas! säger Carl-Martin Sundbom.
 
NEDLÄGGNING?
Men även om Carl-Martin Sundbom pratar om en framtid för Piteå lasarett så är han inte särskilt negativ inför tanken att lägga ner Piteå lsarett om ett stort centrallasarett byggs mellan Luleå och Boden.
    - Vi moderater anser att det bästa för sjukvårdens utveckling är att vi får ett stort centrallasarett. Sjukvården kostar mer och mer och i längden tror jag att det är ohållbart att ha sex lasarett i länet.
    - Från Piteå är det inget våldsamt avstånd till Luleå-Boden-området. Men det är ett framtidsperspektiv som sträcker sig in på 2020-talet.
 
Det finns en stark opinion mot den tanken som moderaterna fört fram i landstingsvärlden, och Carl-Martin Sundbom medger att det säkert blir svårt att få allmänheten att anamma idén.
 
Piteå lasarett - här har Carl-Martin Sundbom varit chef sedan 1975. Nu, vid 62-årsålder, väljer han att gå i pension.
 
"FÖR LITET ETIK"
När Carl-Martin Sundbom kom till Norrbotten på 60-talet hade han som målsättning att "utrota" bensåren och numera stöter han sällan på några bensår, vilka var vanliga på den tiden.
Inom kirurgin har han främst varit intresserad av bröst- och åderbråcksoperationer. Kirurgin har han själv beskrivit som ett hantverk där utövaren bör ha en konstnärlig känsla.
 
För att Carl-Martin Sundbom är det självklart att lägga ett kristet livsperspektiv på sin yrkesroll och han tycker att läkarkåren pratar för litet etik.
    - Jag skulle aldrig kunna tänka mig att göra en abort på grund av sociala skäl. Mitt samvete tillåter inte det. Däremot har jag varit med om att göra aborter på medicinska identifikationer, när det visat sig att kvinnan inte skulle överleva annars.
    - Att det görs över 30000 aborter i Sverige per år gör mig ledsen. Vill man inte bli gravid finns det många sätt att skydda sig.
 
ENGAGERAD CANCERBEKÄMPARE
Carl-Martin Sundbom har tidigare arbetet som läkare i Afrika.
    - Nu när jag blir pensionär hoppas jag kunna jobba en det utomlands. I första hand har jag tänkt försöka komma till Indien.
Carl-Martin Sundbom som är starkt engagerad i kampen mot cancer har blivit invald i styrelsen för Cancer- och trafikskadades riksförbund. I sitt nya liv som pensionär kommer han också att arbeta med "Carl-Martin Sundboms minnesfond för Bröstcancervård".
 
UTBILDNINGSFOND
    - I dagsläget finns det 27000 kronor i fonden. Pengarna ska användas för att vårdpersonalen ska få chans att vidareutbilda sig i ämnet. Läkarna har redan så bra möjligheter till utbildning att pengarna ska gå till sjukvårdbiträden och sjuksköterskor, berättar Carl-Martin Sundbom. Han fortsätter också att representera moderaterna i kyrkofullmäktige i Piteå landsförsamling.
    - Jag kommer att bli en glad och aktiv pensionär! säger Carl-Martin Sundbom.
 
----------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ tisdagen den 13 december 1988
Foto: Gunnar Westergren
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0