THORBJÖRN FÄLLDIN

EXPRESSEN ¤ Torsdagen den 2 september 1976
 
Valet 1976 kom att bli ett slags ödesval. Det handlade väldigt mycket om den kärnkraft som Thorbjörn Fälldin och hans centerparti ville stoppa. Jag minns den där valdebatten mellan Olof Palme och Thorbjörn Fälldin i ett knökfullt Scandinavium i Göteborg. Jag och mina föräldrar satt klistrade framför Tv:n i vårt vardagsrum. Min mor och far var socialdemokrater. Valet -76 var mitt första val där jag fick rösta. Min morfar som inte var så värst imponerad av politiker överhuvudtaget, skulle sin vana trogen inte rösta. Då for jag och hämtade honom och betonade vikten av delge sin röst. Han lydde mig, och jag vet att han la sin röst för Palme.
 
Många år senare, så såg jag en dokumentär som handlade om Thorbjörn Fälldin. Så här i efterhand så har jag omvärderat honom. Fram växer istället en bild av en vanlig hederlig man som gör det han tror och trodde på. Han drev tillsammans med sitt parti frågor som handlade om jordbruket i landet. Idag hör jag knappt att Centern ens pratar om det. Det jag vill säga är att Fälldin var en person som stod med bägge fötterna tryggt i den ångermanländska myllan. Jag tror att han var en man man kunde lita på.
 
Nå, vad röstade jag på i mitt första val? Det får ni gissa själva.
 
Roger
 
 
Thorbjörn Fälldin (1926-2016)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0