Norahpannan

 
Hösten 1957 levererades den här gjutjärnspannan av märket Norah tillverkad vid Norrahammars bruk i Jönköping. Min far berättade att han stod vid byns genomfartsväg med sin skottkärra och väntade på transporten som skedde via lastbil. Tillverkningsåret är 1957 årsgammal med mig. Den installerades i vårt kök där den nu har stått i 63 år. Fram till 1972 så eldade min far med ved. Därefter så kopplades det på en oljebrännare, och utanför huset så placerades en oljetank. Omkring 2000/2001 så satte vi in en elkassett istället. Då hade vi redan flyttat in i vårt nybyggda Älvsbyhus på samma tomt. I det gamla huset bodde först äldsta sonen, när han flyttade vidare så tog mellersta sonen över och bodde där med sin tjej ett tag. Jag tror även att den yngsta sonen också bodde ett tag i mitt gamla föräldrahem. Pannan har inte längre nån funktion, så nu är den till salu.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0