Färjelägret i Pitsund

När Pitsundsfärjan var igång, då stod en lång kö med bilar på den här infarten och väntade för att ta sig över till andra sidan mot Pite havsbad.
 
 
Flygbild från 1968.
 
Här fanns även en kiosk. Ibland när väntetiden på färjan drog ut på tiden, så gick man till kiosken och köpte sig en puckstång.
 
Det första färjstället. Det här kommer jag själv ihåg.
 
Samma plats sommaren 1959. Detta var på den södra sidan av själva Pitsundet. Mannen på bilden är Sivert Lindlöf, pappa till Ulf Lindlöf som tog bilden. Ulf var då 11 år gammal. På den dåvarande färjan rymdes endast 6 fordon.
 
Gamla färjstället på den södra sidan. Bilden har jag lånat av Vanja Lindlöf hustrun till Ulf Lindlöf. Bilden togs sommaren 1962.
 
Från det gamla färjstället på den södra sidan, kom man över till den norra som jag fotograferade i dag den 17 augusti 2022. Så här ser det alltså ut idag.
 
Den norra sidan, som jag tog en bild på sommaren 2018.
 
Den här stugan står alldeles bredvid det gamla färjstället på den södra sidan. Bilden togs idag den 17 augusti 2022.
 
Fabriken skymtar därborta i Pitsundet.
 
Kiosken vid det södra färjelägret. Därinne fanns bl a jukebox och flipperspel och som jag tidigare sagt PUCKSTÅNG. Här i bilkön träffade min mor en gammal barndomskamrat, textilkonstnärinnan Ulla Grevér, gift med Tv-mannen Per Grevér som satt i sin bil och väntade. Min mor tog honom i hand så även jag medan Ulla presenterade oss. Jag minns att han hade sk "semesterskägg".
 
Här låg färjan 267 och väntade på att ta över kön till den norra delen.
 
Så här såg den ut.
 
Det gamla färjlägret sommaren 1962. Bilden tillhör Leif Lidman.
 
En bortglömd informationsskylt på den södra sidan.
 
Här körde fordonen in på färjan.
 
Den nya bryggan på norra sidan där färjan 267 la till.
 
När Pitsundsbron stod klar för invigning 1985, så var färjetransportens tid förbi.
 
Idag 2022 står här istället en fiskebåt.
 
En gång var det ett myller av trafik på den här platsen. E4:an låg alldeles förbi. Idag finns här endast en bom som meddelar att HIT MEN INTE LÄNGRE!
 
Idag har de invasiva växterna tagit över. Kvar finns endast minnena.
 
Invasiva eller inte, fina klara färger har dessa snyltare i alla fall.
 
foto ROGER LINDQVIST ONSDAG DEN 17 AUGUSTI 2022.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0