Furunäsets sjukhus

Lite bilder som jag en gång tog när jag fortfarande jobbade kvar på Furunäset. Jobbade där 1976-1991. Har i min ägo också en hel del filmat material. Videokameran fick ibland följa med på jobbet, och summan av detta är idag rätt så dyrbara minnen.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Bilder från 1987:


Furunäsets stora entré.


Ibland skulle vi hissa den flagga som fanns upp på taket. Vid ett
sådant tillfälle tog jag med kameran. Bilden visar centralköket och
Furunäsets borggård.


Vid samma tillfälle togs detta foto. Från Furunäsets tak, syns det
hus där avdelning 52 och 53 fanns inrymt. Byggnaden är idag riven.


Transportcentralens garagebyggnad. Här fanns våra fordon, bussar
och traktorer.


På sjukhusområdet fanns denna byggnad, uppfört av en patient,
Karl-Gustaf Högmodig. Ville man få sin cykel lagad, då stod Hög-
modig till tjänst. I regel så kostade kalaset mellan femtio öre och
en krona. Högmodig levde nästan hela sitt vuxna liv på Furunäset.
Han var mig veterligen den enda patient som fick förtroende att
ha egna nycklar till sin avdelning.



Karl-Gustaf Högmodig levde hela sitt vuxna liv på Furunäsets sjukhus.
I sin egenhändigt byggda "verkstad" på området, lagade han cyklar
åt bl a personalen. Betalningen blev i regel mellan femtio öre och en
krona. Högmodig gick ur tiden sommaren 1986.


Två av mina arbetskompisar. Fr. v. Göte Asplund och Olle Lindgren,
ses här sittande i den så kallade "gaskammaren" (rökrummet).


Fikadags i vaktmästeriet/transportcentralen. Fr. v. Roger Sandberg,
Göte Asplund, Sven Pettersson och Anders Sjömark.

Bilder från 1988:


Vid fikabordet i vaktmästeriet, sitter mina söner, Andreas och Robert,
som ibland när deras pappa jobbade helg, fick följa med på efter-
middagarna.


Robert och Andreas vid vaktmästeriets traktor. En sk baklastare av
årsmodell 1970.

Bilder från 2003:


Garagebyggnaden återigen. Men nu har dörrarna blivit svarta.

 


Lastbryggan vid transportcentralen - Furunäsets sjukhus.


Kommentarer
Postat av: Li

Hejsan!

Sökte på Google om furunäsets sjukhus (piteå hospital och asyl) och trillade in på detta inlägg.

Tänkte eftersom att du jobbat där så kanske du vet vad boken jag är ute efter heter?

Den har sålts (säljs?) på Doktorsvillan men jag har ingen aning om den finns kvar där eller vars man kan få tag i den? Du kanske vet någon annan bok om Furu? Jag har lånat tre sycken på biblioteket i stan men där stod det inte så mycket om det jag var ute efter.



MVH

/Li

2010-08-04 @ 15:53:55
URL: http://physical.soclog.se
Postat av: Roger

1997 utkom ett arbete som Ingela Johansson och Carina Olovsson gjort om Furunäsets Sjukhus. Vet inte om man kan kalla det för bok, snarare ett slags häfte på 112 sidor. Det berättas om Furus historia i gången tid fram till nutid. Åke Berggren har också författat en historik över det gamla mentalsjukhuset. Men tyvärr så har jag glömt bokens titel. På muséet i Piteå finns förre socioterapeuten Joel Berglunds klippsamlingar. Joel har dokumenterat det mesta om Furunäset. Ibland har samlingarna varit tillgänglig för allmänheten. Hoppas att du hittar det du söker. Det är en sannerligen spännande och ibland skrämmande historia att ta del av Furunäsets historia. Lycka till!

Mvh Roger.

2010-08-04 @ 16:54:11
Postat av: Li

aaaah! nu såg jag, never mind det förra inlägget jag skrev om att jag inte hittade det :P

2010-08-04 @ 22:00:21
URL: http://physical.soclog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0