Kjell-Bertils orkester - (1968-1986)

På väg 365, 23 km från Norsjö i Västerbotten, ligger den lilla byn Kvarnåsen. I augusti 1984 hade vi i Kjell-Bertils orkester från Piteå, kontrakterats för en spelkväll som f.ö. var tänkt skulle bli min sista spelning med bandet. Med på resan följde också min tilltänkte efterträdare Ingemar Danielsson. Det där med sista, skulle senare visa sig inte riktigt stämde. Nästan på dagen ett år efter jag tagit avsked, ringer kapellmästaren Robert Öberg. Ingemar hade sagt upp sig, och man ville ha mig tillbaks. Kjell-Bertils hade vid denna tidpunkt bestämt att lägga ner verksamheten. Och den allra sista spelningen var inplanerad att gå av stapeln en januarikväll på Folkets Hus i Piteå. Därför var beslutet ganska så lätt. Jag spelade återstoden av de redan inbokade speljobben med "Kjelles" som vid det här laget funnits alltsedan 1968.

En augustikväll 1984 spelade jag min sista spelning med Kjell-Bertils
i Västerbottniska Kvarnåsen. (Trodde jag)

Nästan på dagen ett år senare - 1985 - ringer Robert Öberg och
frågar om jag kan spela återstoden av deras speljobb, fram till
januari 1986.

Så var instrumenten på plats - dags för kvällens första dans.

Kjell-Bertils orkester anno 1970. Fr.v. Bertil Granberg, Conny Danielsson,
Robert Öberg, Kenneth Gran och Kjell Andersson.

Urklipp ur Piteå Tidningen den 5 november 1971.

Kjell-Bertils på Forum i Älvsbyn 1971.

1973 firade orkestern 5 års jubileum. Man passade också på att göra
en skivinspelning i en studio i Örnsköldsvik.

Orkesterkort från 1975. Bakre raden: Conny Danielsson, Ulf Degerman,
Kenneth Gran. Främre: Fr.v. Bertil Granberg, Kjell Andersson och
Robert Öberg.

Kjell-Bertils 1978. Bakre raden: Robert Öberg, Thomas Åström,
Kjell Andersson. Främre: Bertil Granberg, Ulf Degerman och Allan
Lundström. 1978 kom gruppens tredje platta ut. Inspelad i studio
"Skelton" i Skellefteå.

1982 började jag i Kjell-Bertils. Första spelningen var på Furulogen i
Kalix. Fr.v. Allan Lundström, Thomas Åström, Roger Lindqvist, Kjell
Andersson och Robert Öberg.

Repertoarlista från januari 1984. Kjell-Bertils.

Kjell-Bertils spelplan: 1982-1984.

Kjell-Bertils fanns med i den stora "Dansbandsboken" som utkom 2003.

Kjell-Bertils på Folkan i Piteå februari 1983.

Kjell-Bertils och Rolf Åhmans sida vid sida.

Sommaren 1982  på "Käckis" i Bölebyn.


Sista spelkvällen på Folkets Hus i Piteå, medverkade: Robert Öberg,
Conny Danielsson, Allan Lundström, Roger Lindqvist, Tomas Eriksson,
Håkan Norberg och Kjell Andersson.

KJELL-BERTILS ORKESTER (1968-1986)

Text och minnesbilder: Roger Lindqvist.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0