Hamnen i Piteå - 1951

Den forna båthamnen i Piteå finns inte längre kvar. Där står nu istället en stor matvaruaffär sedan några år tillbaks i tiden. Hur hamnen en gång såg ut kan man kanske få en liten uppfattning om,  när man ser på detta urklipp ur Piteå Tidningen från den 6 oktober 1951.




--------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------

Piteå Tidningen den 6 oktober 1951.

Kommentarer
Postat av: uffe

Vilka minnen när man läser om båtarna

som lossar kol o koks.

Bredvid Cementas silo låg Andersson`s skrot,

mot dess plåtstaket låg olika bås där det lossades kol o koks för olika firmor tex Lundberg o c:a,

Konsum mm.

Och vilken sjöfart det var, som tog slut aldeles för fort med sista båten till Skuthamns massafabrik 1965, Munksuns sågen 1968,Lövholmens såg 1975, och Stads kajen 1979.



uffe

2010-01-28 @ 20:18:20
Postat av: Roger

Jag har ett tragiskt minne från min barndom från hamnen i Piteå. Min far var väldigt intresserad av sjöfart och båtar. Så det hände att vi åkte ner för att titta på alla stora båtar som låg vid kajen. En dag när vi promenerade där hade polisen och brandkåren just precis plockat upp liket efter en man som drunknat. Det hela kom så plötsligt, med den påföljd att jag hann se kroppen som låg på marken. Än idag kan jag minnas med en rysning den där döda dyblöta mannen med sina äktröda stövlar på fötterna. Det måste vara drygt 40 år sedan denna händelse. Men i minnet finns allt så klart bevarat.

/Roger.

2010-01-28 @ 21:38:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0