När farmor förvandlades till Gloria Swanson

Norah har varit på "farföräldrabesök". Norah är en ung dam med många härliga idéer. Hon gillar att baka, passa upp, göra make-up på sin farmor (hittills så har farfar klarat sig undan) hennes "ansiktsförbättringar". Men jag kommer nog icke undan. Hennes pysslighet vet inga gränser, för när hon väl börjar då sätter hon alla klutar till. Ett bevis på hennes make-up-begåvning, ägde rum nu i denna eftermiddag. Objektet hette farmor Bettan. Farfar Roger var borta en stund, och visste inte alls om vad som försiggicks i vardagsrummet. Norah arbetade under stor och disciplinerad tystnad, tyst var även farmor Elisabeth. Det hela påminde om SVT:s Go´kväll, där Pekka Heino följer omvandlingen av en ditbjuden pwerson. En sak fattades i detta sammanhang: Pekka Heino. Annars var allt som hämtat ur programmet.
 
När jag sent omsider passerade vardagsrumssoffan, hajade jag till, och var tvungen att titta en extra gång. För där i rummet, satt en person som jag inte alls kände igen. Nåja, bakom masken fanns vissa drag av en för mig välbekant person. Men vem?  Jamen, var det inte stumfilmsstjärnan Gloria Swanson som satt hemma i vår soffa? Jo, nog var det så! Svenskättade mrs. Swanson en gång världsberömd stumfilmsaktris, med ett rykte om sig att vara en riktig femme fatale. Gloria hade en gång ett förhållande med Joe Kennedy sr. John F. Kennedys far. Och tänk nu satt hon här. Men när jag stått och betraktat mrs. Swanson ett tag, sprack masken upp i ett leende. Det var ingen Gloria, det var ju Norahs farmor. Tyvärr så lyste Pekka Heino med sin frånvaro. Men hade han varit här, hade både Norah och farmor fått ett gott betyg. Ja, som hon kan den där Norah...
 
Farmor Elisabeth - eller är det Gloria
Swanson? Någon av de två är det i alla fall.
--------------------------------------------------------------
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0