Vårpromenad genom byn...

Härligt vårväder i denna dag som råder. Sonen ringde: - Jag kommer och går, ni kan väl komma mig till mötes, ungefär så lydde orden som föll. Många härliga plusgrader. Som värmer kropp såsom själ. Stora vattenpussar på vägarna vi vandrar på. Vilket även resulterar i leriga skor. Pga av detta har dammsugaren gått varm de sistlidna veckorna. Och inte enbart dammsugaren - så även skurmoppen.
 
Vid ICA-butiken stod denna lilla voffsing snyggt parkerad. Klädd som sig bör,
i det senaste modet, anno våren 2013.
 
Thyr Åströms gamla bilverkstad.
 
Så vandrade vi förbi denna f d ladugård. Där jag återigen hittade vissa intressanta deteljer.
 
Hortlax kyrkan håller ett vakande öga (eller ska man kalla det för spira?) över vår färd.
 
Kontakt!
 
Så kommer han, Daniel, gående uppför Petterssons-backen...
 
I rask takt kommer han med beslutsamma steg...
 
För att gå sin mor till mötes...
 
Själv funderar jag att ta en eftermiddagslur på den utställda parkbänken.
Men när jag tänkt en stund - 2.5 sekunder - så ändrar jag mig.
 
På hemvägen möter jag Ingvar. Under min barndom så hette han jämt:
"farbror Ingvar". Min kompis Pers pappa. Alltid lika vänlig, alltid lika glad.
Vi pratar en stund, och när vi skiljs, så ber jag honom skicka en varm
hälsning till Per! Det vilar något stilfullt över Ingvar. Han är en ödmjuk
person, som jag brukar prata med när vi möts i byn.
 
Hortlax, min födelseby, denna vackra vårdag i april 2013.
 
-------------------------------------------------------------------------------------
Foto: Roger Lindqvist.    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0