Cool Candys i Jössefors

Varför har han nu så mycket Cool Candys på sin blogg, den här Lindqvist? En fråga som får detta svar: COOL CANDYS från Lidköping bär på en intressant historia. Om detta blev jag rätt fort varse om när jag själv började spela ute, alldeles i 70-talets början. Det fanns vid den här tidpunkten några fåtal "stora elefanter" inom genren dansmusik. 1). Cool Candys, 2). Flamingokvintetten, 3) Streaplers 4). Thorleifs 5). Yngve Forssélls 6). Max Fenders. Till denna kategori kan även nämnas Schytts, Jigs och naturligtvis Sven-Ingvars.
 
Men det fanns nåt med de coola killarna från Lidköping som jag genast fastnade för: soundet. I bandet fanns även en mycket kreativ trumslagare, Einar Svensson, vars färdigheter räckte betydligt mycket längre än hans trummande. Jodå, Einar var även en duktig trummis, jag trodde länge att han hade en gedigen musikutbildning i grunden, men detta hade han inte. Ändå så hade han vad man brukar kalla för "det". Eftersom jag brinner för historia, och är musiker (inte längre lika aktiv) så kolliderade dessa två intressen. Jag brinner av iver att kunna lägga liksom ett historiskt pussel med det jag håller på med. Så även med Cool Candys historia. Ett stort tack till Arne Nathansohn, som sänder mig gamla annonser och urklipp, och då och då liksom benar ut de frågetecken jag har angående orkestern.
 
Jag har så pass mycket material så det skulle nog räcka till en bok i ämnet. Och mer material kommer (hoppas jag).
 
Cool Candys en lördagskväll i Jössefors, Arvika. Årtal: 1972?
 
Arne Nathansohn:
"Annonsen från Jössefors (Värmland) har bearbetats av arrangören, som du ser.
Efter Einars bortgång har man helt enkelt klippt bort honom. Lite kusligt..."      
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0