Edvard Persson

 

Kommentarer
Postat av: Tomas

Hej !
Min morfar berättade ofta om att han en gång fick vara med i en Edvard Persson film , "Soliga Solberg " från 1941. Morfar var ju taxichafför , så han körde taxi i filmen också.Handlingen gick ut på att Solberg (Edvard Persson) råkar i slagsmål med en skurk i baksätet på taxibilen , då fick morfar order om att vingla med bilen när han körde så att när bilen filmades bakifrån skulle det det märkas att det var råkurr i baksätet. Morfar gillade inte riktigt det , det här var ju under kriget , morfar hade en stort o tungt gengas-aggregat bak på bilen ,men han gjorde som dom sa. Min mamma berättade att hon gapskrattade så tårarna rann när hon såg sekvensen sen på bio , vilket ingen annan i bio-salongen gjorde. Jag sa ofta att jag skulle vilja se filmen , men morfar sa att den troligen förstördes i en brand som inträffade på Europafilm på 50-talet. Blev glatt överraskad när jag 1992 eller 93 såg att filmen skulle sändas på SVT , den hade hittats o restaurerats , givetvis spelade jag in den på video.Det hade varit kul att se filmen tillsammans med morfar, men tyvärr avled han 1990. mvh Tomas

2019-09-30 @ 10:07:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0