"Regnet det bara öser ner.......

....och jag är så blöt om både skor och strumpor......" .så hette en känd schlager som Siw Malmkvist sjöng i början av 70-talet. Idag sjunger jag detsamma. Regnet dominerar vår bygd för tillfället, och även om jag inte personligen är så blöt om både skor och strumpor, så känns det jättertist med de mörka moln som parkerat sig ovanför vårt hus. Den stora ljusglimten är istället barnbarnet Norah som just nu skall sova sin skönhetssömn. Norahs pappa  Andreas, är hos kompisen  David, där deras höpress ska få sig en översyn. Mamma Jennie jobbar också, så Norah är hos sin farmor och farfar som sagt. Blev ganska så sent inatt. Anledningen är den pocket jag köpte igår; "Ers Majestäts Olycklige Kurt", en bok författad i romanform, men som handlar om en sann historia. Kurt Haijby, hade en homosexuell relation med Gustaf V. Det är om detta denna historia handlar om. Eftersom jag är historieintresserad, så var denna bok ett klart måste. En annan pocket som också finns i min bokhylla, handlar om Sveriges kontakter med Hitlers rikskansli, under andra världskriget. Också där intar det svenska kungahuset en väldigt central roll, bokens titel: "Mein lieber Reichs kanzler!".

Min personliga syn på kungahuset i fråga, resulterade i en insändare häromveckan. Och fastän jag säkert trampar en och annan rojalist på tårna, så är det faktiskt oundvikligt. Läser man sin svenska historia, så kan man inte undgå alla dessa kungar och drottningar. Och min syn på allt detta har färgats vädigt mycket p.g.a. dessa skumraskhistorier kring lössläppta och krigargalna tyranner. Nog om detta. Nu skall jag ägna mig åt betydligt mycket mer angenäma saker - NORAH!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0