Det svenskaste som finns

Den efterlängtade sommaren är här. Och lagom till denna ljuva årstid, dyker allsångsprogrammen upp. I år, har vi möjlighet att lyssna och se, på två program. Dels allsången från Skansen i Stockholm, dels även från Liseberg i Göteborg. På Sollidenscenen, som vanligt Anders Lundin, och i "Götet" ingen mindre än dansbandsdrottningen Lotta Engberg. Vad som förenar all denna sångarglädje, är att i visböckerna finns alltid klassikerna, som kommer ur vår svenska visskatt. Taube, Mats Paulsson, Carl-Anton m.f.l. Nån har sagt - kanske påstått - att det var Taube som "uppfann" den svenska sommaren. Om det låter jag vara osagt, men det ligger något i det. Bland de svenskaste som finns - tycker i alla fall jag - är; "Calle Schewens vals" sen finns det en lång rad av klassiska örhängen, som man blir nästintill lyrisk, bara man tänker tanken. Mats Paulssons "Barfota visa" och "Visor vid vindens ängar". Carl-Anton Axelssons klassiker från hans genombrottsår 1965; "Om Maskros och Tjärdoft", är ju ett måste. Den är så innerligt vacker, så varje gång jag lyssnar, så förnimmer jag den där somriga-tjärdoften, om än det är i smällkalla vintern. Sommaren är definitivt "min" årstid. Men, den får ett annat djup när jag lyssnar till dessa låtar.

Sen är det ju inte enbart örats intryck som gäller. Även ögat måste "ha sitt". En av mina absoluta favoriter inom konsten, är utan tvekan Carl Larsson. Han om någon, kunde konsten att fånga ögonblicken, på sitt speciella sätt och vis. Har varit "på besök" i hans hus i Sundborn. Det besöket gav mig såna positiva "vibbar", att jag kände mig glad i hjärtat flera dagar efteråt. Med sitt - och makan Karins - personligt designade hem, har de båda glatt flera miljoner människor genom åren. (Inte minst mig) Tänk att få nöjet att bo där en vecka eller två, varje år. Det vore mycket bättre än alla mediciner i världen. Huset genomsyras av en sådan skapar glädje och lust, trots att paret varit döda i många år. Men deras magi finns fortfarande kvar i väggarna.


Evert Axel Taube (1890-1976) Den svenska sommaren personifierad.
Calle Schewens vals, Inbjudan till Bohuslän, Sjösala vals - Taubes låtar
gör mig lyrisk. Men de skall helst besjungas av sonen - Sven-Bertil.


Carl-Anton Axelsson f.1933. Sångare, trubadur, visdiktare och
konstnär. Som barn lärde jag mig älska hans: Om maskros och
tjärdoft.


Mats Paulsson f.1938. Poet, målare, sångare och visdiktare.
Hans bidrag till "avdelningen för odödliga visor" är bl.a.
Barfotavisan samt Visa vid vindens ängar.


Carl Larsson (1853-1919) svensk konstnär, bosatt i Sundborn.
En av mina absoluta favoriter inom konsten.


Karin Larsson f. Bergöö (1859-1928) Hustru
till Carl Larsson. Karin hade stor del i maken
Carls framgångar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0