Röster del 2

Jag fortsätter här min inventering av minnesvärda röster. Tidigare presenterade jag några röster av den manliga delen. Nu har turen kommit till den kvinnliga.

Sif Ruud född 1916. Teaterscenens
"Grand old lady." Med många minnes-
värda roller i bakfickan. Även med en
röst som griper tag i lyssnaren.

Margaretha Krook (1925-2001) Oförglömlig komedienne och seriös
Dramatenaktris. Står staty vid Dramaten. Också med en  röst som heter duga.
Läste Nyårsklockorna på Skansen åren 1997-2001.

Birgitta Andersson född 1933. Folkkär skådespelerska med karaktäristisk
röst. Spelade "Teskedsgumman" i adventskalendern med samma namn
julen 1967. Var även med i filmklassikern "Att angöra en brygga" från 1965.

Stina Ekblad född 1954. Finlandssvensk
skådespelare, med en vacker och sensuell
röst. När Stina läser julevangeliet vid juletid,
ja, då får jag faktiskt s.k. "ståpäls."

Sissel Kyrkjebö född 1969. Vacker att både se
och att höra på. Hennes röst är ljus och spröd,
ja, jag kan tänka mig att om änglar sjunger i
sin himmel, då låter de som Sissel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0